szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online
Kolory warzyw i owoców wskazują na ich właściwości zdrowotne

Co oznaczają kolory warzyw i owoców? Sprawdź, które warzywa i owoce warto włączyć do diety

Kolor warzyw i owoców ma znaczenie! Barwa warzywa lub owocu zdradza jego właściwości i zawarte w nim wartości odżywcze. Sprawdź, co kolor warzyw i owoców mówi o ich właściwościach zdrowotnych.

Tagi: co oznacza kolor warzyw, kolorowe warzywa, które warzywa i owoce jeść na diecie, owoce, warzywa, warzywa w diecie

Co oznaczają kolory warzyw i owoców?

Kolory warzyw i owoców wskazują na ich właściwości zdrowotne.

fot: sxc.hu

Warzywa i owce są jednym z najważniejszych składników zdrowej diety. Zawierają wiele witamin, minerałów (potasu, żelaza, wapnia, selenu, magnezu, miedzi, manganu, cynku, jodu, fosforu) oraz błonnika pokarmowego. Szczególnie cennym składnikiem warzyw i owoców są antyoksydanty, czyli związki chroniące organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Należą do nich kwas askorbinowy (witamina C), retinole (witamina A), tokewferole (witamina E) i karotenoidy. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki i przeciwdziałają starzeniu organizmu oraz zmniejszają ryzyko wielu chorób, m.in. miażdżycy, chorób serca, nowotworów, cukrzycy, reumatoidalnego zapalenia stawów czy schorzeń neurologicznych jak choroba Parkinsona i choroba Alzheimera. Błonnik pokarmowy zawarty w warzywach i owcach wspomaga funkcjonowanie przewodu pokarmowego, przyspieszenie perystaltyki jelit i zapobiega zaparciom, oczyszcza organizm z toksyn, obniża ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Jedz kolorowo

Dietetycy i lekarze podzielili warzywa i owoce na pięć podstawowych grup kolorystycznych. Każda odznacza się innymi właściwościami zdrowotnymi. Warto zatem zadbać o różnorodność na talerzu, tak, by znalazły się na nim warzywa z każdej grupy kolorystycznej. Bogactwo na talerzu oznacza bogactwo korzyści dla zdrowia. A oto podstawowe grypy kolorystyczne warzyw:

Czerwone owoce i warzywa takie jak pomidory buraki, czerwona kapusta, czerwona papryka, rzodkiewka, truskawki, maliny, wiśnie, czerwone grejpfruty, jabłka, arbuzy, owoc granatu są bogatym źródłem witaminy C i antocyjanów – związków z grupy flawonoidów, występują w soku komórkowym roślin. Witamina C i antocyjany są silnymi antyoksydantami, które ochraniają organizm przed działaniem słońca i wolnych rodników.

Żółte i pomarańczowe owoce i warzywa – cytrusy, banany, gruszki, marchew, dynia, brzozowskie, morele, mango, ananas, papaja są bogate w beta-karoten, witaminy A i C oraz potas. Chronią skórę przed szkodliwym działaniem słońca i wolnymi rodnikami, regulują ciśnienie krwi i poziom cholesterolu ,zapobiegają obrzękom, regulują gospodarkę wodną organizmu. Beta-karoten ma zbawienny wpływ na stan skóry i włosów oraz dobrej kondycji wzroku. Opóźnia proces zwyrodnieniowy plamki żółtej odpowiedzialnej za rozróżnianie kolorów i kształtów oraz ostrość widzenia.

Zielone warzywa i owoce – brokuły, szpinak, sałata, brukselka, groszek, jarmuż, zielona kapusta, gorczyca, kiwi, rzeżucha zawierają luteinę, indole, witaminę K i potas. Wzmacniają wzrok i naczynia krwionośne w skórze, działają przeciwnowotworowo i zapobiegają obrzękom. Białe warzywa i owoce – cebula, czosnek, por, szczypior są bogate w naturalny antybiotyk – allicynę. Allicyna ma silne działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjnie, dlatego podczas przeziębienia powinno się jeść czosnek oraz pić syrop z cebuli.

Białe warzywa i owoce zawierają także flawonoidy (przeciwutleniacze) oraz siarkę, stymulującą proces uzyskiwania prawidłowych proporcji między cholesterolem LDL i HDL.

Niebieskie warzywa i owoce – bakłażany, fioletowe winogrona, jagody, śliwki, czarna porzeczka, aronia, owoce czarnego bzu, rodzynki zawierają antocyjany, polifenole i witaminę C. Opóźniają starzenie się skóry oraz działają przeciwnowotworowo.

Autor: JW

Zdjęcia: sxc.hu

Publikacja: 01.08.2012, Aktualizacja:

Zobacz również
Warzywa wspomagające odchudzanie
Warzywa wspomagające odchudzanie

Niektóre warzywa mają odchudzającą moc, dlatego nie powinno ich zabraknąć w menu każdej diety odchudzającej. Oto lista warzyw, które mają mało kalorii i dużo substancji wspomagających przemianę materii.

Piankowe wybawienie na letnie upały – serum Bioxsine
Piankowe wybawienie na letnie upały – ...

Latem nasze włosy wystawione zostają na ciężką próbę. Z jednej strony upał i wzmożone promieniowanie UV, które może parzyć cebulki naszych włosów. Z drugiej strony często narastający w tym okresie problem ich ...

Mgiełka do włosów Sun Balance
Mgiełka do włosów Sun Balance

Wakacje, morze, wiatr we włosach – jest nam cudownie ale… co z naszymi kosmykami? Niestety nasze włosy nie kochają słońca tak samo jak my. Promieniowanie UV niszczy zawartą w nich melaninę powodując odbarwienia ...