szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online
Diety odchudzająca a efekt jo-jo - które diety są nieskuteczne?

Diety, po których występuje efekt jojo

Tak zwane szybkie diety pozwalają w krótkim czasie i bez wysiłku zrzucić zbędne kilogramy i uzyskać szczupła sylwetkę. Niestety równie szybko pojawia się po nich efekt jo-jo i powrót do pierwotnej wagi. Po jakich dietach występuje efekt jo-jo? Zobacz listę najbardziej nieskutecznych diet.

Tagi: dieta bez efektu jojo, dieta hollywoodzka, dieta kapuściana, dieta kopenhaska, efekt jojo, efekt jojo po diecie, jak uniknąć efektu jojo, po jakich dietach efekt jojo, skuteczna dieta bez efektu jojo

Diety, po których występuje efekt jojo

Efekt jojo pojawia się najczęściej po restrycyjnych dietach

fot: sxc.hu

Efekt jo-jo to wahania wagi występujące po zakończeniu diety odchudzającej. Najpierw intensywnie chudniemy, a gdy osiągniemy wymarzoną wagę i przejdziemy do na tryb „normalnego” odżywiania, przybieramy na wadze, nierzadko więcej niż ważyliśmy pierwotnie. Z efektem jo-jo mamy do czynienia, gdy w ciągu pięciu lat po zakończeniu diety masa ciała zwiększy się o 5%. Przyczyny efektu jo-jo mogą być różne, najczęściej jest to powrót do złych nawyków żywieniowych, mała dawka ruchu i stosowanie rygorystycznej diety.

Efekt jo-jo pojawia się niemal zawsze po głodówkach lub szybkich dietach-cud, które powodują duży spadek wagi w szybkim tempie (powyżej trzech kilogramów na tydzień). Oto lista diet, po których najczęściej występuje szybki przyrost wagi:

Dieta kopenhaska

Dieta kopenhaska (dieta trzynastodniowa) należy do najbardziej rygorystycznych diet odchudzających. Trwa zaledwie 13 dni, w ciągu których chudnie się średnio 5-8 kilogramów, choć wiele osób konsekwentnie stosujących tę dietę twierdzi, że zrzuciło dużo powyżej 10 kilogramów. Głównym założeniem diety kopenhaskiej jest dostarczanie organizmowi maksymalnie 900 kcal dziennie, czyli znacznie poniżej zalecanej dawki, która u dorosłego człowieka waha się w granicach 1200-1400. Nie zaspokaja ona tym samym potrzeb organizmu na wszystkie niezbędne składniki odżywcze i w dłuższej perspektywie działa wyczerpująco. Podstawą jadłospisu jest chude mięso i ryby, poza tym spożywa się warzywa, głównie sałatę, brokuły, szpinak, ogórki i pomidory oraz sporadycznie owoce. Można jeść jajka i chudy twarożek, wykluczone są natomiast produkty o dużej zawartości węglowodanów: pieczywo, ryż, makaron, słodycze i alkohol. Potraw nie wolno przyprawiać solą ani żadnymi przyprawami. Codziennie powinno się wypijać minimum dwa litry niegazowanej wody mineralnej ewentualnie zielonej herbaty. Od ustalonego menu nie można robić żadnych odstępstw jak również trzeba ściśle przestrzegać liczby spożywania posiłków i pory zasiadania do stołu. Dopuszczalne są tylko trzy posiłki dziennie: śniadanie w godzinach 8.00-9.00, obiad (lunch) w godzinach 12.00-14.00 i kolacja zjedzona najpóźniej do godziny osiemnastej. Pomiędzy posiłkami nie wolno podjadać. Ważne jest również to, by nie zamieniać kolejności dni, ponieważ na każdy dzień przypada ściśle określony jadłospis dostarczający odpowiednią liczby kalorii. Ze względu na wyczerpujące działanie i gwałtowny spadek wagi, dietę kopenhaską zaleca się stosować tylko raz na dwa lata. Polecana jest tylko osobom całkowicie zdrowym, nie mającym niedoborów, cierpliwym, zdyscyplinowanym i nie obawiających się monotonnego jadłospisu.

Dieta kapuściana

Dieta kapuściana określana jest jako monotonna ale za to bardzo skuteczna. Stosując ją przez siedem dni chudnie się średnio 4-8 kilogramów. Jednak to, ile rzeczywiście schudniemy, zależy w dużej mierze od tego, jak dużo będziemy jeść zupy kapuścianej – dania, na którym opiera się program diety. Zupę przygotowuje się z liści kapusty włoskiej lub białej, selera naciowego, cebuli, pomidorów i papryki. Można ją jeść w dowolnych ilościach i zawsze wtedy gdy pojawi się uczucie głód. Poza tym należy ściśle przestrzegać jadłospisu ustalonego na siedem dni. Przez pierwsze trzy dni, oprócz zupy kapuścianej, jemy wybrane warzywa i owoce, czwartego dnia można pozwolić sobie na banany i mleko, w piątym i szóstym dniu dokładamy mięso lub ryby a w siódmym – ryż. Ważne jest, aby w trakcie diety wypijać przynajmniej 1,5 litra płynów, najlepiej wody mineralnej lub herbaty. Wśród zalet diety kapuścianej wymienia się szybki spadek wagi, łatwe w przygotowaniu potrawy, duża dawka witamin i mikroelementów, zwłaszcza witaminy C i fosforu. Główną jej wadą jest zbyt mała ilość kalorii dostarczana do organizmu, która powoduje zmniejszenie masy ciała w najgorszy z możliwych sposobów, czyli przez niedożywienie i utratę wody z orgazmu. W efekcie po siedmiu dniach jesteśmy szczuplejsi lecz zmęczeni i głodni. Łatwo zatem o efekt jo-jo i szybki powrót do poprzedniej wagi.

Dieta tybetańska

Bardzo rygorystyczna i monotonna „półgłodówka” lecz pozwalająca oczyścić organizm i schudnąć nawet 9 kilogramów w ciągu 10 dni. Siedmiodniowa kuracja pozwala oczyścić przewód pokarmowy i jelita ze złogów, dwutygodniowa powoduje oczyszczenie z toksyn całego organizmu, przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej i zmniejszenie masy ciała. Trzy dni przed rozpoczęciem diety należy zażywać ziołowe leki przeczyszczające lub olej rycynowy by pobudzić jelita do wypróżniania. Dieta opiera się na spożywaniu rosołu tybetańskiego – wywaru przygotowanego z cebuli, bulwy czarnej rzepy, korzeni pietruszki, selera i pora i ziemniaków. Codziennie należy wypić około 3 litrów wywaru, zastępując nimi posiłki. Poza tym należy wypijać codziennie około litra wody. Ubogie w kalorie i składniki odżywcze menu i olbrzymia ilość płynów do wypicia sprawia, że dieta tybetańska powoduje skrajne wycieńczenie organizmu i poważny ubytek substancji odżywczych oraz szybkiefekt jo-jo.

Dieta owocow-warzywna

Opiera się na spożywaniu posiłków złożonych wyłącznie z wybranych owoców i warzyw. Z założenia powinna trwać 1-2 dni i służyć oczyszczenia organizmu z toksyn. Przy okazji można na niej zrzucić do trzech kilogramów. Niestety stosowana dłużej powoduje niedobory podstawowych składników odżywczych i wycieńczenie organizmu. Posiłki można komponować dowolnie, należy jednak pamiętać m, by nie dodawać do owoców żadnych kalorycznych dodatków, a jedynie odrobinę przypraw. Owoce i warzywa można jeść w różnej postaci - surowe, gotowane, pieczone lub duszone. Unikać należy posiłków smażonych i słodzonych soków owocowych. Podczas diety powinno się wypijać duże ilości niegazowanej wody mineralnej (1,5 – 2 litry dziennie). Dieta pomaga w oczyszczaniu przewodu pokarmowego dzięki dużej zawartości błonnika w warzywach i owocach. Nie dostarcza jednak odpowiedniej ilości węglowodanów, białek i tłuszczów, co skutkuje spadkiem wagi w najgorszy sposób - poprzez niedożywienie. Efektem diety owocowo-warzywnej jest najczęściej szybki powrót do pierwotnej wagi. Podobną nieskutecznością charakteryzują się wszelkie diety bazujące na posiłkach złożonych z owoców lub warzyw jak na przykład dieta bananowa czy dieta grejpfrutowa.

Dieta hollywoodzka

Stosowało ją wiele gwiazd Hollywood, w tym Marilyn Monroe i Elizabeth Tylor. Jej zaletą jest duży spadek wagi w dość krótkim czasie (nawet 6 kilogramów w ciągu 3 tygodni). Dzienne spożycie kalorii powinno wynosić1200-1500 kalorii. Dieta oparta jest na świeżych owocach i warzywach, chudym mięsie i rybach,chrupkim pieczywie, niskokalorycznym twarogu, jogurtach naturalnych i kiełkach. Niedozwolone są cukry, jaja, mleko, białe pieczywo, tłuszcze zwierzęce, sól, kawa i alkohol. W pierwszym tygodniu spożywa się tylko świeże owoce i wypija 2 litry wody niegazownej. Codziennie powinno się zjeść dwa świeże ananasy. W kolejnych tygodniach do jadłospisu włącza się warzywa, produkty zbożowe, chude mięso i sery, pieczywo chrupkie i razowe oraz ryby. Istotne jest zachowywanie właściwych przerw między posiłkami: między posiłkami złożonymi z owoców powinna minąć godzina, zaś między owocami a mięsem - dwie godziny. Dieta hollywoodzkapozwala szybko uzyskać efekt w postaci szczupłej sylwetki, lecz równie szybko wrócić do poprzedniej wagi. Wiąże się to z małą niedostateczną ilością dostarczanych składników odżywczych. Po zakończeniu diety organizm stara się prędko nadrobić te straty i z każdym posiłkiem będziemy przybierać na wadze.

Dieta wodna

Opiera się na piciu dużych ilości wody (ponad 2 litry dziennie) małymi porcjami przez cały dzień i spożywaniu lekkostrawnych posiłków. W założeniu duża ilość wody ma wypełnić żołądek i dać pozorne uczucie sytości. Należy wystrzegać się słodyczy, tłustych, słonych potraw, słodzonych napojów, czekolady, chipsów, fast foodów, kawy, krowiego mleka i tłustych serów. Można jeść chude mięso i wędliny, sałatki owocowo-warzywne z oliwą z oliwek, muesli, chrupkie ciemne pieczywo, ryż i beztłuszczowe jogurty. Ważnym rytuałem w diecie jest picie przed snem herbatki o działaniu oczyszczającym. Niestety po zakończeniu diety dochodzi do szybkiego przybierania na wadze, ponieważ wycieńczony organizm łapczywie uzupełnia niedobory składników odżywczych powstałych podczas diety. Poza tym nie da się długo oszukiwać organizmu, wypełniając żołądek wodą. Prędzej czy później dopadnie nas olbrzymie uczucie głodu, przed którym trudno będzie się dłużej bronić, a wtedy istnieje duże ryzyko, że zjemy wtedy duże ilości niezdrowych produktów.

Dieta ostatniej szansy

Głównym składnikiem jadłospisu są koktajle przyrządzone z owoców i warzyw oraz żółtek jaj, beztłuszczowych jogurtów, mleka lub kefirów. Spożywa się je zamiast posiłków lub w połączeniu z lekkostrawnymi potrawami. Dieta dostarcza dużo wapnia, witamin A i E i błonnika. Niestety nie uzupełnia dziennego zapotrzebowania organizmu na kalorie i składniki odżywcze. Można wprawdzie szybko schudnąć (1 kg w ciągu 2 dni), lecz kosztem pogorszenia zdrowia.

Dieta na bazie soków

Dieta oparta na piciu soków ze świeżych owoców i warzyw. W założeniu twórców ma służyć oczyszczeniu organizmu i powinna trwać jeden dzień w tygodniu. Jednak wiele osób stosuje ją jako dłuższą kurację odchudzającą, lecz jako taka jest nie skuteczna. Prowadzi wprawdzie do szybko spadku wagi, lecz kosztem niedoborów i wycieńczenia organizmu. Dieta na bazie soków nie dostarcza podstawowych składników odżywczych w odpowiednich ilościach, dlatego nie ma nic wspólnego z racjonalną dietą. Efekt jo-jo murowany!

Dieta garściowa

Dieta garściowa polega na odmierzaniu ilość pokarmu za pomocą garści. Przyjmuje się, że jedna garść to równowartość 250 ml lub 250 g. Nie trzeba podczas niej liczyć kalorii ani specjalnie przestrzegać tego, co jemy – wystarczy, że zmniejszymy porcje posiłków do jednej garści. Codziennie należy spożywać pięć garści pokarmy co trzy godziny. Zmniejszone racje sprawiają, że z czasem żołądek się kurczy i nie potrzebuje przyswajać więcej pokarmu. Zmniejsza się więc zapotrzebowanie na kalorie. Aby dieta garściowa przyniosła pożądany efekt, należy ograniczyć spożywanie cukrów i tłuszczów. Powinny przeważać w niej zdrowe produkty jak chude mięsa i wędliny, ryby, ciemne pieczywo, chudy nabiał, owoce i warzywa. Według jej twórców nie powinna prowadzić do efektu jo-jo, gdy nadal będziemy wystrzegać się słodyczy, tłustych potraw i nie zwiększać racji żywnościowych. Brzmi logicznie, lecz na pewno nie jest to przekonujący argument dla naszego organizmu. Prędzej czy później stosowanie tej półgłodówki poskutkuje poważnymi niedoborami składników odżywczych, brakiem energii i ogólnym wycieczeniem organizmu. Taki stan to najprostsza droga do szybkiego przybierania na masie.

Autor: JW

Zdjęcia: sxc.hu

Publikacja: 17.07.2012, Aktualizacja:

Zobacz również
Bioxsine - włosy na przedwiośniu
Bioxsine - włosy na przedwiośniu

Z jednej strony mróz uszkadzający cebulki naszych włosów gdy chodzimy z gołą głową, a z drugiej wzmożone przetłuszczanie włosów i powstawanie łupieżu pod czapką. Z pozoru zimą nie ma dobrego rozwiązania by ...

Młodsza skóra w mgnieniu OKA
Młodsza skóra w mgnieniu OKA

Podobno oczy są zwierciadłem duszy. A każde zwierciadło wymaga pięknej oprawy. Niestety, to właśnie skóra wokół oczu pierwsza zaczyna się starzeć. Dlaczego tak się dzieje i jak skutecznie o nią dbać, aby ...