szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online

Dieta wegetariańska: rodzaje diet bezmięsnych

Dietę wegetariańską możemy łatwo dostosować do swoich potrzeb. Obecnie nie jesteśmy już zmuszeni do wybierania między wegetarianizmem a weganizmem, bo specjaliści ds. żywienia opracowali wiele rodzajów diet bezmięsnych. Zobaczcie, jakie są rodzaje diet wegetariańskich!

Tagi: dieta, dieta wegetariańska, jadłospis diety wegetariańskiej, weganizm, wegetarianizm

wegetarianizm - rodzaje diet

fot: BULLS

Dieta wegetariańska staje się z roku na rok coraz popularniejsza. Chcemy żyć zdrowiej, dlatego rośnie nasza świadomość, skąd pochodzi nasze jedzenie i jakie ma wartości odżywcze. Warto od razu zaznaczyć, że odpowiednio skomponowany, najlepiej po konsultacji z dietetykiem, jadłospis diety wegetariańskiej może w znacznym stopniu uchronić nas przed chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak otyłość, choroba wieńcowa, a nawet nowotwory. Co ciekawe i ważne szczególnie dla osób zainteresowanych ochroną środowiska, przemysłowy chów zwierząt w dużo większym stopniu przyczynia się do globalnego ocieplenia niż np. transport emitujący spaliny. Z jakich odmian wegetarianizmu możemy wybierać? Zacznijmy od tych najmniej restrykcyjnych:

Semiwegetarianizm

Lekarze chętnie i często wymieniają zalety semiwegetarianizmu. Chodzi o wyłączenie z diety czerwonego mięsa traktowanego jako źródło szkodliwych, nasyconych kwasów tłuszczowych. Semiwegetarianie jedzą drób i ryby, dlatego dla wielu wegetarian ta dieta ma niewiele wspólnego z wegetarianizmem.

Ichtiwegetarianizm

Dieta wykluczająca spożywanie drobiu. Zwolennicy tej odmiany wegetarianizmu podkreślają, że na fermach hodowlanych zwierzętom często podaje się antybiotyki, które wpływają na nasze zdrowie, choć często nie mamy takiej świadomości. Ichtiwegetarianizm dopuszcza natomiast jedzenie ryb. Jak wiemy, rybie mięso ma zbawienny wpływ na ludzki organizm. Wysoka zawartość białka, a także kwasów tłuszczowych Omega w rybach są oczywiście wielkimi plusami tej diety. Zwracajmy jednak uwagę na to, jakie ryby jemy. Pełne metali ciężkich tuńczyk i panga powinny być spożywane nie częściej niż raz w tygodniu. Podobnie nie poleca się częstego sięgania po makrelę, która często jest wędzona przy pomocy chemicznych preparatów.

Laktoowowegetarianizm

Jedna z najzdrowszych odmian diety wegetariańskiej. Laktoowowegetarianie nie stronią od produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym jaj, nabiału czy miodu, nie dopuszczają jednak jedzenia żadnego rodzaju mięsa. Ten rodzaj wegetarian rzadko cierpi z powodu niedoborów składników odżywczych - jaja są bowiem znakomitym źródłem żelaza i witaminy B12, a nabiał dostarcza organizmowi wapnia.

Laktowegetarianizm

Rodzaj diety pokrewny do laktoowowegetarianizmu, z tą różnicą, że jej zwolennicy odrzucają również jedzenie jaj, uważanych za wczesne stadium rozwoju zwierzęcia. Laktowegetarianom zaleca się skonsultowanie diety ze specjalistą, a także suplementowanie witaminy B12.

Weganizm

Weganie są przekonani, że spożywanie mięsa i produktów odzwierzęcym (w tym miodu) przyczynia się do cierpienia zwierząt. Niezbędne składniki odżywcze czerpią z roślin strączkowych, nasion, orzechów, owoców i warzyw. Dieta wegańska nie jest łatwa i wymaga wielkiej dyscypliny. W tym przypadku niezbędne jest spożywanie zróżnicowanych produktów - tylko wtedy weganin dostarcza organizmowi białka, witamin i mikroelementów. W tym przypadku konsultacja z dietetykiem jest konieczna!

Frutarianizm

Frutarianie jedzą wyłącznie części roślin, których zerwanie nie wiąże się z zabiciem rośliny. Mogą więc jeść jabłka czy pomidory, ale zakazane są marchewki, kapusta czy rzodkiewka. Frutarianizm co prawda przyspiesza oczyszczanie organizmu i powoduje szybki spadek wagi, jednak ułożenie pełnowartościowej diety jest praktycznie niemożliwe. Jest więc skrajnym przykładem na to, że empatia względem istot żywych nie powinna przesłaniać nam konieczności dbania o własne zdrowie i życie.

Witarianizm

Jeśli chcielibyśmy przenieść się do czasów prehistorii, warto choćby poczytać o witarianach. Ten rodzaj wegetarian właściwie nie poddaje obróbce termicznej owoców i warzyw. Zwolennicy witarianizmu argumentują swoje stanowisko faktem, że w dawnych czasach nie jedzono potraw przygotowywanych na ogniu. Oni sami chętnie podkreślają, widzą pozytywny wpływ diety na swój organizm. Lekarze, jak można przypuszczać, są całkiem innego zdania.

Autor: DP

Zdjęcia: BULLS

Publikacja: 04.06.2014, Aktualizacja:

Zobacz również
Liczenie kalorii a indeks glikemiczny, czyli jak schudnąć
Liczenie kalorii a indeks glikemiczny, czyli ...

Próbując zrzucić zbędne kilogramy, mamy obsesję liczenia. Sprawdzamy kaloryczność produktów, szukamy produktów 0% tłuszczu czy 0 kalorii. To błędne koło! Na jakie liczby i wartości warto zwracać uwagę, a o których zapomnieć ...

Trening fizyczny wymusza konieczność zmiany diety [WIDEO]
Trening fizyczny wymusza konieczność zmiany diety ...

Osoby, które decydują się na większą aktywność fizyczną i rozpoczynają intensywne treningi, powinny zmienić sposób odżywiania. Przede wszystkim muszą ograniczyć produkty wysokokaloryczne, a włączyć do diety te, które są źródłem energii. Dietetycy ...