szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online
Felieton - okiem psychologa

Wybieramy wystrój wnętrza

Wnętrze i zmiana jego stylu - lubimy czy nie, na coś trzeba się zdecydować. Jedni lubią mieć przed sobą nieprzebrane możliwości i wybierać godzinami materiał obiciowy na kanapę. Inni wybierają pierwsze egzemplarze z brzegu i nie zadręczają się czy będzie to współgrało we wnętrzu. Innym dylemat: minimalistycznie czy „na bogato”, spędza sen z powiek. Jedno jest pewne – będziemy musieli po remoncie długo patrzeć na to, co wybierzemy.

Tagi: człowiek, dom, psychologia, psychologia społeczna, wykończenie wnętrz, zachowania społeczne

Wybieramy wystrój wnętrza

Zawsze przy wyborze elementów wystroju wnętrz znajdą się doradcy. Tylko kogo słuchać? W gąszczu wzorów i kolorów pływamy jak po głębokim morzu, czasem bez wioseł.

fot: sxc.hu

Być może niektórych stać na to, aby wystrój wnętrz odświeżać za każdym razem, gdy się znudzi lub zacznie męczyć. Zakładam jednak, że większość z nas urządza dom raz na długi czas. Zawsze uważałam, że im więcej rozmawia się z ludźmi, słucha ich uwag, tym rzadziej popełnia błędy. Łatwiej też dowiedzieć się o czymś, do czego trudno samemu dotrzeć. Zamiast wydawać krocie na armaturę czy winylową tapetę, lepiej pojechać do poleconej przez znajomych hurtowni lub zamówić potrzebne rzeczy w sprawdzonym sklepie internetowym.

Rady na temat wystroju wnętrz

Jeśli chodzi o podejmowanie decyzji – ponoć szybciej wpływa na nią opinia wykonawcy, sprzedawcy niż rada bliskich. Spotkałam się ostatnio z takim stwierdzeniem stolarza: „Klientkę zawsze przekonam, ale swojej kobity – nigdy. Mówiłem, żeby blat kuchenny zrobić matowy, a nie błyszczący, ale się uparła. Teraz, jak już jest porysowany, prosi, żebym go zmienił. Mogę! Ale za nic w świecie tego nie zrobię! Tak wybrała – to ma”. Smucą mnie statystyki, które wskazują, że w Polsce coraz mniej młodych ludzi podejmuje edukację w szkołach zawodowych. Psycholodzy biją na alarm, aby szkoły zawodowe były przyjazne i nie niosły za sobą piętna dyskryminacji oraz aby powstawały szkoły dla średnio utalentowanych osób, bo w naszym kraju są tylko skrajności. Obyśmy się nie obudzili niedługo bez specjalistów.

Posłuchałam fachowca i przekonana już o wyższości blatu matowego niestety zacięłam się na następny etapie – wyboru koloru. Zazwyczaj sprawnie podejmuję decyzje. Rubaszny wykonawca wręczył mi komplet próbników i stanął nade mną, licząc, że będzie tak samo szybko jak z matem i wyborem koloru frontów kuchennych czy rezygnacją z wyciągu na rzecz pochłaniacza. Niestety nie było tak prosto – żadna z propozycji nie spełniała moich oczekiwań. Nagle zobaczyłam próbki z imitacjami różnych gatunków kamienia. Zastygłam, gdyż wiem, że granica między kiczem a wyszukanym stylem jest szalenie płynna. Wielkiego wyrafinowania w kuchennym designie nie potrzebuję – stawiam raczej na stronę praktyczną, ale niech to będzie przynajmniej miłe dla oka! Zobaczyłam zadowolony wzrok wykonawcy i już byłam skłonna podjąć decyzję, gdy usłyszałam jego podpowiedź nakierowaną na ugruntowanie mego postanowienia: „Bardzo dobry wybór, miodzio będzie. Ten wzór wygląda jak taka ładna ceratka”. Więcej rad nie potrzebowałam. Myślę, że zostanę przy drewnianym blacie. Stąd wnioskuję, że radę fachowca przyjmuję w połowie przypadków.

Psychologia reklamy

Trzeba też być czujnym, żeby nie ulec technikom reklamowym używanym w handlu. Namawianie na najdroższy produkt lub najkosztowniejszą formę wykończenia jako najlepsze już nas nie skusi. Znamy te chwyty, ale niestety techniki obecnie są o wiele bardziej rozwinięte, niż nam się zdaje. Udowodniono, że na wybór produktu i jego kupno może mieć wpływ tak zwany zbieg okoliczności ujawniający się w czasie rozmowy klienta ze sprzedawcą. Gdy nagle dowiadujemy się, że mamy coś wspólnego – pochodzimy z tego samego miasta, mamy podobny samochód, ten sam znak zodiaku – chętniej kupujemy oferowany produkt i nasza satysfakcja z transakcji wzrasta. Niestety nie zastanawiamy się przy kasie, czy mamiące nas komunikaty są prawdziwe, czy skonfabulowane na potrzebę sprawnie przeprowadzanej sprzedaży.

Szybkie podejmowanie decyzji zazwyczaj przypisywane jest mężczyznom. Jeśli wykonawca czeka na opinię inwestora, daje mu zazwyczaj mniej czasu do namysłu niż jego żonie. Amerykański naukowiec Daniel Kruger doszukuje się w tym ewolucyjnych prawidłowości. Kobiety według niego mają naturalną potrzebę sprawdzenia wszystkich możliwych opcji podczas zakupów, zanim coś wybiorą – do nich należało dokładne przeanalizowanie miejsca na założenie obozu, natomisast zadania mężczyzn wymagały szybkich decyzji bez wahania podczas zdobywania pożywienia czy obrony. Z moich obserwacji wynika, że nie jest to regułą, i przekonuje mnie do tej opinii funkcjonująca w języku psychologicznym idea potrzeby domknięcia poznawczego. Gdy stolarz pokazuje kilka kolorów drewna do wyboru i inwestor szybko ocenia, co jest dla niego ciekawe, a co w ogóle nie wchodzi w rachubę, oznacza to, że człowiek ten ma wysoką potrzebę domknięcia, czyli chce jak najszybciej sprecyzować opinię na dany temat. Myślę, że zachowują się tak zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Choć wygodnie było przypisywać konkretne cechy do płci, życie coraz bardziej ten wyraźny podział predyspozycji zaciera. I dobrze!

Autor: AHA

Zdjęcia: sxc.hu

Publikacja: 24.09.2012, Aktualizacja:

Zobacz również
Piankowe wybawienie na letnie upały – serum Bioxsine
Piankowe wybawienie na letnie upały – ...

Latem nasze włosy wystawione zostają na ciężką próbę. Z jednej strony upał i wzmożone promieniowanie UV, które może parzyć cebulki naszych włosów. Z drugiej strony często narastający w tym okresie problem ich ...

Mgiełka do włosów Sun Balance
Mgiełka do włosów Sun Balance

Wakacje, morze, wiatr we włosach – jest nam cudownie ale… co z naszymi kosmykami? Niestety nasze włosy nie kochają słońca tak samo jak my. Promieniowanie UV niszczy zawartą w nich melaninę powodując odbarwienia ...

Tutti Frutti Papaja & Tamarillo czyli tropiki Południowej Ameryki
Tutti Frutti Papaja & Tamarillo czyli ...

Niebiańska słodycz papaji połączona z beztroską tamarillo to argentyńsko-meksykańska propozycja Tutti Frutti na podróż do Ameryki Południowej w zaciszu własnej łazienki.  Na egzotyczne wakacje w wersji instant będziemy mogli wybrać się także ...