szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online
Rady, jak się odżywiać by szybko i skutecznie schudnąć

Skuteczne odchudzanie, czyli jak jeść, by schudnąć i nie przytyć?

Jak szybko schudnąć? Na czym polega skuteczne odchudzanie? Każda skuteczna dieta odchudzająca opiera się na podobnych założeniach: trzeba się zdrowo odżywiać i przestrzegać określonych nawyków. Oto 10 wskazówek dla osób, które chcą schudnąć i nie przytyć.

Tagi: co jeść na diecie, dieta odchudzająca, diety bez efektu jo jo, jak schudnąć, jak szybko schudnąć, jaka dieta jest skuteczna, najlepsze diety odchudzające, odchudzanie, zdrowe odżywianie

Skuteczne odchudzanie, czyli jak jeść, by schudnąć i nie przytyć?

skuteczne odchudzanie

fot: sxc.hu

Jedz regularnie

Nie głodówka lecz regularne spożywanie pięciu posiłków dziennie pozwoli ci skutecznie schudnąć. Nie powinnaś rezygnować z posiłków lub robić między nimi zbyt długich przerw. Wbrew pozorom nie pozbędziesz się zbędnych kilogramów, gdy nie zjesz śniadania i obiadu, a pod wieczór zrekompensujesz sobie oba posiłki olbrzymią porcją jedzenia. Organizmu nie da się oszukać – nieregularne jedzenie posiłków szybko odbije się na twojej wadze, ponieważ organizm nie pracuje tak samo, gdy jednakową dawkę kalorii otrzymuje w jednym posiłku zamiast w pięciu, zwłaszcza pod koniec dnia.

Licz kalorie

Podczas diety odchudzającej trzeba jeść mniej i co do tego nie ma wątpliwości. Nie chodzi jednak o rezygnowanie z posiłków czy drastyczne zmniejszanie porcji, lecz o racjonalne odżywianie. Polega ono na komponowaniu zbilansowanych posiłków, czyli zawierających węglowodany, białka, tłuszcze, witaminy i inne składniki odżywcze w wyważonych proporcjach, tak, by możliwe było utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Jeśli masz nadwagę, oznacza to, że ta równowaga jest zaburzona. Ilość składników odżywczych w pożywieniu powinna być dobrana do twojego wieku, płci i wzrostu. Jeśli trudno ci skomponować racjonalną dietę, skorzystaj z porady dietetyka lub gotowych planów diet. Staraj się przy tym sprawdzać zawartość kaloryczną kupowanych produktów. Wybieraj produkty wysokobiałkowe, z niską zawartością węglowodanów i tłuszczu.

Urozmaicaj posiłki

Częstym błędem osób na diecie jest spożywanie ciągle tych samych posiłków. W efekcie dieta staje się nudna, męcząca i nie daje satysfakcji z utraconych kilogramów. Skuteczna dieta odchudzająca nie opiera się na całkowitym wykluczaniu kolejnych produktów lecz ich stopniowym włączaniu do jadłospisu. Powinnaś jeść warzywa, chude mięso, ryby, chude wędliny, chudy nabiał, jajka, mleko o zawartości 0,5 proc. tłuszczu, sery o zawartości tłuszczu mniejszej niż 30 proc. Unikaj wysokokalorycznych tłuszczów zwierzęcych i produktów węglowodanowych o tzw. wysokim indeksie glikemicznym.

Bądź konsekwentna

Sukces w odchudzaniu opiera się w dużej mierze na konsekwentnym przestrzeganiu programu diety. Dieta nie przyniesie efektów jeśli będziesz folgowała swoim starym przyzwyczajeniom żywieniowym, podjadała niedozwolone produkty lub porzucała dietę na kilka dni. Aby uniknąć tego typu „wpadek”, powinnaś wybrać dietę, która odpowiada ci pod kątem preferowanych przez ciebie produktów, urozmaiconą i nierestrykcyjną. Taką, która przebiega w kilku etapach, nie wiąże się z masą wyrzeczeń i ciągłym uczuciem głodu. Wtedy jest szansa, że wzorowo dobrniesz do końca i uzyskasz szczupłą sylwetkę. Pamiętaj, że dieta to nie tyle plan żywienia co zbiór określonych nawyków żywieniowych na całe życie, których trzeba ściśle przestrzegać, by uzyskać odpowiedni rezultat.

Jedz małe przekąski między posiłkami

Na diecie absolutnie nie powinnaś chodzić głodna. Jeśli między posiłkami dopadnie cię niemiłe uczucie ssania w żołądku, sięgnij po szybką, zdrową przekąskę, która pasuje do twojego plany diety, np. jogurt naturalny z wkrojonym owocem, batonik z pełnymi ziarnami, jabłko czy kanapkę z odtłuszczonym twarożkiem i pomidorem. Nie daj się zwieść pokusie szybkich przekąsek typu fast food, słodkich bułek i pączków. Jeśli wiesz, że tego dnia nie będziesz miała czasu na drugie śniadanie, przygotuj sobie wcześniej szybką zdrową przekąskę, ewentualnie przygotuj listę gotowych zdrowych produktów, które dostaniesz w każdym sklepie spożywczym i wstąp po drodze po coś z nich.

Odstaw słodycze i słodkie napoje

Cukier nie jest twoim sprzymierzeńcem w diecie, dlatego powinnaś mocno ograniczyć jego ilość. Zrezygnuj ze wysokokalorycznych słodyczy, słodkich napojów, wysokosłodzonych soków owocowych, dżemów i konfitur i zastąp je zdrowszymi słodyczami i niskokalorycznymi deserami. Pij wodę mineralną, świeże soki warzywne bez dodatku cukru i zieloną herbatę. Zrezygnuj ze słodzenia ciepłych napojów.

Unikaj alkoholu

Alkohol to puste kalorie, których powinnaś unikać jak ognia. 1 gram alkoholu to aż 7 kcal. Kieliszek wina białego wytrawnego to 100 kcal, słodkiego – 140, szampana – 115, wódki – 110 a butelka piwa to aż 250 kcal. Unikaj wysokokalorycznych whisky, koniaków i likierów. Pamiętaj, że alkohol potęguje apetyt, co prowadzi do pochłaniania dodatkowych porcji jedzenia, często wysokokalorycznych przekąsek w postaci chipsów, ciastek, batoników.

Nie wychodź głodna

Nie wychodź z domu z pustym żołądkiem, szczególnie, gdy idziesz na zakupy. W przeciwnym razie wystawisz się na pokusę dokonywania zakupów pod wpływem impulsu i nim się spostrzeżesz, w twoim koszyku wyląduje więcej produktów spożywczych niż zamierzałaś kupić. Łatwiej wtedy o sięgnięcie po coś niezdrowego, czego do tej pory konsekwentnie unikałaś.

Jedz śniadania

Koniecznie zjedz śniadanie przed wyjściem z domu. Brak śniadania odbije się brakiem energii i niższą wydajnością pracy a później - w porze obiadu i kolacji - wzmożonym apetytem. Łatwo wtedy przesadzić z ilością kalorii. Udowodniono naukowo, że regularne niejedzenie śniadań spowalnia tempo przemiany materii, przez co szybciej przybiera się na wadze.

Pij dużo wody

Postaraj się pić od 1,5 do 2 litrów wody dziennie. Jeśli pijesz dużo kawy lub herbaty, wypijaj dwie szklanki wody na każdą spożytą filiżankę kawy/herbaty. Picie dużej ilości wody jest warunkiem każdego kompleksowego planu żywieniowego, ponieważ podczas diety i ćwiczeń pozbywamy się jej w dużej ilości. Jest to związane ze spalaniem glikogenu, który naturalnie wiąże się z wodą (na 1 g glikogenu przypada 2,7 g wody). To właśnie ubytek wody, a nie tkanki tłuszczowej, powoduje w pierwszym etapie diety gwałtowne zmniejszenie obwodu ciała. Poza tym przy udziale wody zachodzą niemal wszystkie przemiany metaboliczne organizmu, dlatego utrzymywanie odpowiedniego poziomu nawodnienia jest niezbędne do utrzymania prawidłowego tempa przemiany materii. Wodę trzeba pić poza posiłkami a nie zamiast nich. Popularne przekonanie, że woda wypełnia żołądek i redukuje uczucie głodu jest bezzasadne - pusty żołądek prędzej czy później da osobie znać niemiłym uczuciem ssania a ty wkrótce odczujesz przykre skutki niedożywienia.

Autor: JW

Zdjęcia: sxc.hu

Publikacja: 13.03.2013, Aktualizacja:

Zobacz również
Piankowe wybawienie na letnie upały – serum Bioxsine
Piankowe wybawienie na letnie upały – ...

Latem nasze włosy wystawione zostają na ciężką próbę. Z jednej strony upał i wzmożone promieniowanie UV, które może parzyć cebulki naszych włosów. Z drugiej strony często narastający w tym okresie problem ich ...