szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online
Które warzywa są najmniej kaloryczne?

Warzywa wspomagające odchudzanie

Niektóre warzywa mają odchudzającą moc, dlatego nie powinno ich zabraknąć w menu każdej diety odchudzającej. Oto lista warzyw, które mają mało kalorii i dużo substancji wspomagających przemianę materii.

Tagi: dieta odchudzająca, niskokaloryczne warzywa, warzywa, warzywa które można jeść na diecie

Warzywa wspomagające odchudzanie

Warzywa wspomagające odchudzanie

fot: sxc.hu

Jedyne bezkarne obżarstwo na diecie to obżarstwo warzywne. Szkoda tylko, że o warzywach myślimy rzadziej niż o mięsie, węglowodanach czy słodyczach. A powinniśmy je jeść jak najczęściej, bo są bogatym źródłem witamin, błonnika i przeciwutleniaczy. Są źródłem łatwo przyswajalnego białka i nieprzetworzonych węglowodanów. Szczególnie cennym składnikiem warzyw i owoców są antyoksydanty, czyli związki chroniące organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Należą do nich kwas askorbinowy (witamina C), retinole (witamina A), tokewferole (witamina E) i karotenoidy. Antyoksydanty neutralizują wolne rodniki i przeciwdziałają starzeniu organizmu oraz zmniejszają ryzyko wielu chorób, m.in. miażdżycy, chorób serca, nowotworów, cukrzycy, reumatoidalnego zapalenia stawów czy schorzeń neurologicznych jak choroba Parkinsona i choroba Alzheimera. Błonnik pokarmowy zawarty w warzywach i owcach wspomaga funkcjonowanie przewodu pokarmowego, przyspiesza perystaltykę jelit i zapobiega zaparciom, oczyszcza organizm z toksyn, obniża ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu i trójglicerydów. Według zaleceń żywieniowców powinniśmy spożywać 500-800 g surowych warzyw i owców dziennie, najlepiej podzielonych na 5 porcji.

Ile kalorii mają warzywa?

Warzywa są najmniej kalorycznym pokarmem, jaki spożywamy, dlatego obowiązkowo powinny pojawić się w planie każdej diety odchudzającej. Istnieje jednak kilka warzyw, na które należy uważać ze względu na ich wysoka kaloryczność. Najwięcej kalorii ma modna obecnie soja, bo aż 382 kcal w 100 g. Tuż za nią plasuje się soczewica – 327 kcal w 100 g, groch – 293 kcal i biała fasola – 288 kcal, czosnek – 143 kcal. Do najmniej kalorycznych warzyw należą (wartość w 100 g):

kapusta pekińska – 12 kcal

ogórek zielony – 13 kcal

cukinia – 15 kcal

pomidor – 15 kcal

szpinak – 16 kcal

papryka zielona – 18 kcal

bakłażan – 21 kcal

seler – 21 kcal

kalafior – 22 kcal

marchew – 27 kcal

brokuły – 27 kcal

por – 24 kcal

fasola szparagowa – 27 kcal

papryka czerwona – 28 kcal

kapusta biała – 29 kcal

cebula – 30 kcal

pietruszka (całość) – 38 kcal

burak czerwony – 39 kcal

Szczególnie wartościowe warzywa z powyższej listy to bakłażan, fasolka szparagowa, brokuły, szpinak, pomidor i marchew.

Bakłażan to prawdziwa bomba żelaza, wapnia, fosforu, potasu i witaminy C. Zawiera też pewne ilości witamin A i B2. Jest pożywny i niezwykle sycący. Wegetarianie zastępują nim mięso.

Fasola szparagowa – jest bogatym źródłem białka i jako jedyna z roślin strączkowych jest niskokaloryczna. Zawiera sporo witaminy C, B i E oraz potasu, magnezu i selenu.

Brokuły – skarbnica kwasu foliowego, żelaza, magnezu, sodu, potasu, fosforu, wapnia. Witamin: C, K, A, PP. Zawiera cenny flawonoid - sulforofan (SGS), który ma właściwości przeciwnowotworowe i chroniące przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Szpinak – zawiera najwięcej żelaza ze wszystkich warzyw (2,5 mg w 100 g). Jest bogatym źródłem kwasu foliowego, witaminy C i magnezu. Zawarte w nich przeciwutleniacze (witaminy C, E i beta-karoten) chronią przed starzeniem i nowotworami.

Pomidor – stanowi bogate źródło potasu obniżającego ciśnienie krwi i likoptenu – przeciwutleniacza, który zapobiega nowotworom, zawałom serca i miażdżycy. Najwięcej likoptenu występuje w przetworach pomidorowych – przecierach, naturalnych sosach i ketchupach.

Marchew – zawiera sporo karotenu, korzystnie wpływającego na stan skóry i wzrok. Jest bogatym źródłem witamin: A, B1, B2, B6, C, E, K i PP oraz wapnia, żelaza, miedzi i fosforu.

Zdjęcia: sxc.hu

Publikacja: 07.08.2012, Aktualizacja:

Zobacz również
Co oznaczają kolory warzyw i owoców? Sprawdź, które warzywa i owoce warto włączyć do diety
Co oznaczają kolory warzyw i owoców? ...

Kolor warzyw i owoców ma znaczenie! Barwa warzywa lub owocu zdradza jego właściwości i zawarte w nim wartości odżywcze. Sprawdź, co kolor warzyw i owoców mówi o ich właściwościach zdrowotnych.

Piankowe wybawienie na letnie upały – serum Bioxsine
Piankowe wybawienie na letnie upały – ...

Latem nasze włosy wystawione zostają na ciężką próbę. Z jednej strony upał i wzmożone promieniowanie UV, które może parzyć cebulki naszych włosów. Z drugiej strony często narastający w tym okresie problem ich ...

Mgiełka do włosów Sun Balance
Mgiełka do włosów Sun Balance

Wakacje, morze, wiatr we włosach – jest nam cudownie ale… co z naszymi kosmykami? Niestety nasze włosy nie kochają słońca tak samo jak my. Promieniowanie UV niszczy zawartą w nich melaninę powodując odbarwienia ...