szukaj: z Glamki.se.pl
sklep online

Skąd się biorą trendy?

Współzależność społecznych trendów z tendencjami w modzie widać gołym okiem. Wielkie marki zatrudniają cały sztab specjalistów, zajmujących się tropieniem trendów i prognozowaniem gustów klientów. Jak przepowiadać przyszłość w modzie? Poznajcie trendwatcherów. Oni wiedzą o trendach wszystko!

Tagi: Lidewij Edelkoort, marlena woolford, trendsetterzy, trendwatching, trendy mody

Trendy wiosna 2014: Kwiaty, najmodniejszy wzór sezonu!

Zastanawialiście się kiedyś, kto kreuje trendy, wymyśla tendencje, decyduje o tym co modne a co passé? Jeśli wydaje wam się, że wszystko to kwestia jakiegoś cudownego zmysłu czy intuicji, który posiadają tylko najwięksi artyści tego świata, to jesteście w błędzie! W rzeczywistości tworzenie trendów w modzie, designie, muzyce czy architekturze to dziś wielomiliardowy biznes, który tak naprawdę ze sztuką ma niewiele wspólnego.

Zawód: trendwatcher

W kapitalistycznym świecie nie ma miejsca dla żyjącego w biedzie Van Gogha czy ekscentrycznego Yves Saint Laurenta, dla których artystyczna wizja była ważniejsza od sławy, pieniędzy i innych profitów. Czasy kreatorów już dawno minęły. Dziś dzieło artysty (jeśli wciąż możemy to tak nazwać) to kompleks matematycznych wyliczeń i socjospołecznych prognoz, przygotowywanych przez profesjonalistów - tzw. trendwatcherów. Nie mylić przypadkiem z trendsetterami, którzy są raczej podatni na oddziaływanie marek, a swoją nazwę zawdzięczają zdolności szybkiego wyłapywania nowych tendencji. Trendsetterzy są tzw. liderami opinii, którzy skupiają wokół siebie grono aspirujących fanów i wielbicieli.

Trendy na wiosnę 2014

Inaczej jest z trendwatcherami, którzy badają rynek od podszewki. Przygotowują dogłębną analizę rynku, prognozując upodobania gusty, wartości, którymi będą kierować się konsumenci w niedalekiej przyszłości. Oczywiście, w raporcie trendwatchera nie warto szukać konkretów. Kolory, materiały, inspiracje to sprawa każdej marki z osobna. W prognozach przeczytamy natomiast, jaka jest otoczka rynkowa i czego będzie pragnąć nasz klient w niedalekiej przyszłości.

Jak przyznaje dyrektorka kreatywna serwisu Trendtablet.com, 25-ta najbardziej wpływowa postać w świecie mody według magazynu Time (2003 rok), projektowanie to przede wszystkim strategiczne i długofalowe myślenie o potrzebach ludzi, a zadaniem marki jest ich pełne zaspokajanie.

moda trendy, trendy skąd się biorą, Trendsetterka, trendsetterzy, trendwatching, marlena woolford, Lidewij Edelkoort, prognozowanie trendów

Przykładów mamy na to mamy wiele. I to większość z nich w zasięgu ręki. Spójrzcie choćby na eco-trend związany z aktywnym trybem życia, zdrowym odżywianiem oraz świadomością utylizacji odpadów. Jeszcze kilka lat temu nie zwracaliśmy szczególnej uwagi na to, czy jajka kupione w supermarkecie pochodzą z wolnego wybiegu czy nie. Siłownie świeciły pustkami, a recykling był niszowym hobby ecofreaków.

3 trendy, o których musisz pamiętać w tym sezonie

Teraz wszystko diametralnie się zmieniło. Wystraszeni globalnym kryzysem i społecznym niewolnictwem systemu kredytowego, generacja współczesnych 20-latków chce cieszyć się życiem, mieć czas na własne zainteresowania i rozwój duchowy. Pracoholizm już dawno wyszedł z mody, a era karierowiczów odeszła do lamusa. Praca jest tylko narzędziem do spełnienia marzeń, a nie podstawowym i ostatecznym celem. Wraz z rozwojem edukacji, coraz bardziej zastanawiamy się, co jemy, jak się ubieramy i jak spędzamy swój wolny czas. A warto pamiętać, że mamy go więcej niż pokolenie naszych rodziców.

moda trendy, trendy skąd się biorą, Trendsetterka, trendsetterzy, trendwatching, marlena woolford, Lidewij Edelkoort, prognozowanie trendów

Uciekając od kryzysu finansowego czy braku satysfakcjonującej pracy, schronienie znajdujemy w designie. Otaczamy się przedmiotami przyjemnymi w dotyku, lekkimi, najlepiej wyprodukowanymi przez lokalnych rzemieślników. W modzie coraz bardziej zwracamy uwagę na proces produkcji kolekcji. Czy marka odzieżowa przypadkiem nie łamie praw szwaczek, pracujących przy tworzeniu naszej pary dżinsów? Czy ubranie jest funkcjonalne? Jakie surowce były wykorzystane w produkcji kolekcji?

Jak podkreśla w jednym z wywiadów tropicielka trendów Marlena Woolford, projektowanie zawsze musi być oparte o społeczne tendencje. Designerzy powinni być świadomi współzależności socjologii i krawiectwa. Ignorancja w tym temacie najczęściej skutkuje niepowodzeniem całej kolekcji. Przecież, gdy za oknem harcuje kryzys, a wszystko, o czym możemy myśleć to oszczędzanie - mało kto chciałby kupować sukienkę za kilkanaście tysięcy.

Autor: Eustachy Bielecki

Publikacja: 14.05.2014, Aktualizacja:

Zobacz również
Czerwona sukienka z koronką. Gorący trend na święta 2012!
Czerwona sukienka z koronką. Gorący trend ...

Czerwona sukienka z koronką króluje na czerwonym dywanie! Czerwona koronkowa sukienka zdominowała zimowe trendy 2012/2013 - przypomnieli o niej projektanci, pokochały gwiazdy i mocno lansują ją sieciówki. Przed Bożym Narodzeniem czerwona sukienka ...

MASSIMO DUTTI jesień-zima 2012. Barbara Palvin w lookbooku nowej kolekcji
MASSIMO DUTTI jesień-zima 2012. Barbara Palvin ...

Nowa kolekcja Massimo Dutti! Hiszpańska marka pokazała nowy lookbook kolekcji na jesień-zimę 2012/13. Twarzą Massimo Dutti ponownie została węgierska modelka BARBARA PALVIN. O 19-letniej modelce zrobiło się głośno, gdy fanki Justina ...

MODA WIOSNA 2013 Lookbook F&F na wiosnę 2013
MODA WIOSNA 2013 Lookbook F&F na ...

F&F przygotowało już nową kolekcję ubrań na wiosnę 2013. Wśród wiosennych propozycji odnaleźć można eleganckie komplety, klasyczne sukienki i mnóstwo modnych dodatków. Jesteś ciekawa, co będziemy nosić wiosną 2013? Obejrzyj nowy ...